“Al op mijn twaalfde wist ik het zeker: ik wilde de mode in!”
Met haar spraakmakende scriptie over webshoppersonalisatie, won Claudia van der Plas (22) de INretail Award voor best beoordeelde TMO-scriptie en afstudeerstage van het afgelopen semester: “Het blijkt een logische stap om de persoonlijke aanpak van de fysieke winkels van Duifhuizen binnen de webshop toe te passen.”
"Leuke mensen, een mooi bedrijf, mode én marketing; wat wil een mens nog meer?"
Hier ligt mijn toekomst
“Al op mijn twaalfde wist ik het zeker: ik wilde de mode in! Mijn moeder studeerde aan de modeacademie en ik zou haar opvolgen, maar dan net even anders. In tegenstelling tot mijn moeder droomde ik er niet van om kleding te maken, maar om kleding te vermarkten. Ik ontdekte dat dit thema centraal stond binnen TMO. Ik bezocht de open dag en was verkocht; hier lag mijn toekomst. Tijdens de opleiding leerde ik over tal van commerciële activiteiten in de modebranche. Omdat de opleiding heel breed is ingestoken, was qua carrière van alles mogelijk. In mijn studiejaren ontdekte ik naast mode nog een tweede passie; marketing. Die twee passies vielen samen tijdens mijn afstudeerstage en -onderzoek bij Duifhuizen tassen & koffers. Leuke mensen, een mooi bedrijf, mode én marketing; wat wil een mens nog meer?”
Webshoppersonalisatie
“Duifhuizen kent een brede doelgroep, wat een persoonlijke aanpak binnen de webshop lastig maakte. Ik onderzocht de mogelijkheden rondom de creatie van een speciale online omgeving, gericht op specifieke kenmerken van diverse subdoelgroepen van Duifhuizen. Dat bleek mogelijk met webshoppersonalisatie. Aan mij de opdracht te onderzoeken hoe het personaliseren van de webshop toegevoegde waarde kan bieden aan de klanten van Duifhuizen. Ik deed literatuuronderzoek, hield diepte-interviews met branche-experts én organiseerde vier verschillende focusgroepavonden waarin ik 21 klanten aan het woord liet. Uit mijn onderzoek kwamen een paar belangrijke randvoorwaarden naar voren waaraan ieder bedrijf, dat aan de slag gaat met webshoppersonalisatie, rekening dient te houden.”
Benieuwd naar het winnende onderzoeksrapport 'Webshop Personalisatie voor Duifhuizen' van Claudia? Je leest hem hier.
Als een vis in het water
“Inmiddels werk ik als e-mailmarketeer voor schoenenzaak Omoda. Hier neem ik niet de Nederlandse, maar de Belgische en Duitse markt voor mijn rekening. Ontzettend leuk en leerzaam vind ik dat. Ook al liggen deze landen dicht bij Nederland en elkaar, er zijn toch zeker een aantal grote verschillen te ontdekken. Op de marketingafdeling verzorg ik de nieuwsbrieven en werk ik mee aan het loyaliteitsprogramma. Geen dag is hier hetzelfde en dat maakt het leuk. Daarbij zet Omoda momenteel ook essentiële stappen op het gebied van webshoppersonalisatie. Daardoor voel ik mij hier als een vis in het water.”
Ook Robin de Goey won de INretail Award lees hier haar verhaal.