Ben volgde zijn hart, gooide het roer om en werkt nu full time in de retail.
International Business en Vastgoedmakelaardij en Rechten. Ben van den Akker (20) deed twee studies. Of hij daar gelukkig van werd? Nee, niet echt. Hij vond het eigenlijk maar saai. Maar toen hij stage ging lopen bij een interieurzaak sloeg de vonk over. Hij volgde zijn hart, gooide het roer om en werkt nu full time in de retail.
Ben: “International Business aan Koning Willem I college, ik was er mee gestart maar vond het een saaie studie en een saai vakgebied. Hele dagen op kantoor. En alles draait om cijfertjes. Daarom koos ik vorig jaar voor een tweede studie: Vastgoedmakelaardij en Rechten. Helaas bleek ook dat, niet echt mijn ding. Tijdens mijn studie liep ik stage bij een interieurzaak. Dat vond ik wél leuk! Nu werk ik fulltime in de retail bij een grote meubelzaak in Son.”
Iedereen is anders. En elke dag is anders. Dat maakt het voor mij uitdagend en bovenal; heel erg leuk.”
Mensenwerk
Wat de retail zo leuk maakt? Ben hoeft niet lang na te denken over het antwoord. De mensen, zegt Ben: “Iedereen is anders. En elke dag is anders. Aan de ene klant verkoop ik, binnen een uur, een nieuwe bank. En met de andere klant, werk ik vijf uur lang aan een interieuradvies. Met de één heb ik een klik. En met de ander minder. Dat maakt het voor mij uitdagend en bovenal; heel erg leuk.”
Blijven leren
Ook binnen de retail volgde Ben opleidingen. Drie stuks maar liefst: “Vanuit mijn studie International Business kende ik alleen de business to business kant. Daarom koos ik voor de opleiding Verkoop, gericht op retail. Hier leerde ik alles over klantcontact en business to consumer. Daarop volgde ik via de eigen academy van het bedrijf een opleiding Interieurtekenen. En nu volg ik de vakopleiding Verkoop Meubelen. Inspiratie voor de trends en interieurinrichting doe ik op in magazines en op tv. Net als klanten trouwens, het lijkt wel of iedereen een interieur wil gebaseerd op wat VTWonen laat zien.”
Een antwoord op elke vraag
Waarom Ben het belangrijk vindt om zich te blijven ontwikkelen? Omdat alles continue verandert, mensen hebben andere wensen, ze zijn goed geïnformeerd doordat ze zich online oriënteren. Ben: “Ik ontmoet heel wat mensen die al lang in het vak zitten. Sommigen van hen doen de dingen nog precies hetzelfde als dertig jaar geleden. Dat is, volgens mij, niet helemaal de juiste aanpak. De producten, maar ook de mensen en hun behoeftes veranderen continue. De klant van nu wil steeds meer weten. Hij komt speciaal naar de winkel toe voor advies. Dat wil ik dan ook op de best mogelijke manier kunnen geven. Dat betekent een antwoord, het liefst op elke vraag. Anders kan de klant net zo goed online bestellen.”
Advies in één uur
Ook bij Ben zorgde corona voor de nodige uitdagingen: “Toen winkelen plotseling op afspraak moest, kreeg ik te maken met een heel nieuw soort verkoop. Waar ik voorheen vaak drie uur met een klant zat, beperkte zich dat ineens tot één uur. Dat betekende: een andere aanpak. Het was aanpassen. En het was wennen. Ik kan niet zeggen dat ik het minder leuk vond, maar anders, dat was het wel. Daarbij probeerde ik natuurlijk in dat uurtje zo veel mogelijk te verkopen. Ik wilde de winkel immers uit de crisis helpen. Ja, ook deze tijd, leert mij weer heel veel bij.”
Toekomstdromen…een eigen zaak
“Wat ik nog meer wil leren? Een stukje management. Ik wil mijn commerciële businesskennis combineren met de kennis die ik nu in de praktijk op doe. Mijn toekomstdroom is een eigen zaak. Het liefst in interieur. Dat lijkt me écht geweldig.”
Meer weten?
Vraag je je wel eens af of je nog wel op de juiste plek zit? Wil jezelf verder ontwikkelen en je talent optimaal benutten? Vraag dan eens gratis advies aan een loopbaancoach. Dat kan via coaches van Jouw talent in de winkel of via Youfit@retail. Je kunt bij hen terecht voor een eenvoudige telefonisch vraag tot een volledig coachingstraject. Kijk hier voor de mogelijkheden om een afspraak te maken.