De 34-jarige Stephan Lunenburg brengt dagelijks refurbished schoenen aan de man
Stephan van Lunenburg (34) werkt als shopmanager in een wel heel bijzondere winkel in Amersfoort: 95percent. Hier vind je refurbished schoenen met 50-75% korting. “Wij verkopen de ‘klachtparen’ van andere schoenenwinkels; via www.95percent.nl én via deze winkel. Het uitleggen van het concept speelt hier een grote rol.”
Welke opleiding heb je gedaan?
“Ik ben ooit begonnen met de mbo-opleiding verkoopmedewerker. Daarna heb ik mijzelf omhoog gewerkt vanuit de winkel. Ik werk nu ruim een jaar bij 95percent.”
Hoe ben je hier terecht gekomen?
“Ik was al werkzaam in dit pand bij de vorige winkel die hier zat. De eigenaar van 95percent kende ik ook. Toen de vorige winkel stopte, bleek dat hij hier een winkel wilde openen en hebben we elkaar snel gevonden.”
Wat zijn je werkzaamheden bij 95percent precies?
“Ik draai de winkel, overigens de enige winkel van 95percent, vrijwel alleen. Alleen in het weekend en op koopavond is er een hulpkracht. Dat betekent dat ik echt van alles doe. Van bestellen tot inrichten en schoonmaken.”
Wat maak het werk zo leuk?
“Vooral het uitdragen van het concept. Wij verkopen schoenen - soms helemaal nieuw, soms met lichte gebruikssporen - die om wat voor reden dan ook zijn teruggebracht naar de winkel. Deze worden door een schoenmaker in Enschede weer helemaal opgelapt. Voor veel mensen is dit een heel nieuw iets. Persoonlijk denk ik dat het een hele mooie oplossing is. Weggooien is zonde. Na een uitleg is het lekker rondsnuffelen en passen geblazen.”
Wat maakt het werken met klanten voor jou bijzonder?
“Het contact met de klanten is altijd leuk en bovendien iedere keer anders. De ene klant is de ander immers niet. Dat leer je in de loop der jaren. Ik vind het belangrijk om de klanten te behandelen op een manier waarop ik zelf ook geholpen wil worden. En altijd eerlijk zijn. Dat betekent soms ook niet durven te verkopen. Zo’n klant komt op de lange termijn wel weer een keer terug.”
Hoe belangrijk is service?
“Heel belangrijk! Wij hebben een verregaande service. Dat betekent dat er bijvoorbeeld makkelijk iets kan worden teruggebracht of dat we helpen met online bestellen. In de winkel staat maar zo’n 3% van het totale aanbod.”
Waar ben je goed in?
“De klant een welkom gevoel geven en de rust bewaren.”
Wanneer ga je met een tevreden gevoel naar huis?
“Als ik alles uit de dag heb gehaald en mensen blij heb gemaakt met schoenen ben ik zelf ook enthousiast. Deze winkel is het visitekaartje van 95percent en ik doe niets liever dan het concept uitdragen, maar er moeten natuurlijk ook gewoon schoenen worden verkocht.”