“De Duitsers stappen zo een paar uur in de auto om hier te shoppen!"
Hij is 63 jaar, maar Philip Modijefsky gaat nog niet met pensioen. Dat is bij De Pagter Interieurs sowieso nogal ongebruikelijk, want veel van de medewerkers blijven hier ook ruim na de AOW-leeftijd. “Laatst hebben we maar weer wat twintigers aangenomen. Het begon hier namelijk aardig te vergrijzen.”
"Logistiek gezien is het nogal een uitdaging om al die meubels naar het buitenland te krijgen."
Buurman kopen
De Pagter Interieurs begon 45 jaar geleden als antiekzaak in het hartje van de Zeeuwse hoofdstad Middelburg. Het bedrijf evolueerde tot interieurzaak van zo’n 3000 vierkante meter door aanlengende panden te kopen zodra deze beschikbaar kwamen. Philip: “Van buitenaf zie je niet hoe groot het binnen is. Dat is wel leuk voor de winkelbeleving.”
Juwelen
Philip werkte jarenlang in de juweliersbranche. “Maar die sector werd steeds moeilijker. Op een dag hoorde ik dat ze bij De Pagter op zoek waren naar iemand die zelfstandig een heleboel taken op zich kon nemen. De rest is geschiedenis. Ik werk hier al 25 jaar. En ik zie het niet voor me dat ik van de één op de andere dag ga stoppen. Ik ben gewoon een winkelmedewerker in hart en nieren. Dat ben je, of dat ben je niet.”
Verrast
Philip staat dus al 45 jaar in winkels. Hij vertelt over de grootste veranderingen. “Vroeger was de winkeldrukte nog wat voorspelbaarder. Zaterdag was het moment om te knallen. Tegenwoordig weet je nooit wat de dag brengt. We zijn nu natuurlijk ook zeven dagen in de week geopend.”
Hoe ziet de dag eruit?
“Als ik om half negen de winkel open, begin ik eerst vooral met administratieve bezigheden.
E-mail beantwoorden, route planning voor onze vrachtauto’s, bestellingen doorgeven en nog veel meer bureauwerk. Vooral het e-mailen met klanten neemt steeds meer tijd in beslag. ‘Of ik niet nog even een fototootje kan doorsturen of afmeting kan doorgeven…’. Natuurlijk is het hierbij van belang snel op alle vragen te antwoorden. Vanaf een uur of 10 komen de klanten meestal binnen en dat gaat verder de gehele dag zo door.”
Toerisme
Ongeveer 60% van de klandizie van De Pagter bestaat uit Duitse en Belgische toeristen. Logistiek gezien is het nogal een uitdaging om al die meubels naar het buitenland te krijgen. Philip: “Weet je wat frappant is? Een Nederlander die uit Waalwijk komt, zal drie keer in een gesprek benadrukken dat hij ‘wel anderhalf uur’ in de auto heeft gezeten, terwijl een Duitser het peanuts vindt om even een half dagje te rijden. Nederlanders vinden alles al snel ‘heel ver’. De Duitsers zijn trouwens wel veranderd. Vroeger stelden ze zich soms wel met drie titels aan je voor: Herr, Doktor, Huppelepup… De laatste tijd geven ze gewoon hun voornaam en worden ze wat losser. Dat soort ontwikkelingen maakt de detailhandel ook heel interessant. Je krijgt veel verschillende mensen over de vloer. En daar heb je allemaal weer een heel ander contact mee.”