Desie (25): “Geef mij maar ingewikkelde kastenwanden”
Wie dé perfecte stageplek heeft, hoopt hier natuurlijk na het afronden van de opleiding te mogen blijven werken. Voor Desie Ponsteen (25) is dit precies zoals het ging. “Ik had bij Veldhoven Interieurs zes jaar geleden de leukste stage ooit en ik werk er nog steeds!”
Een aantal vragen aan Desie:
Welke opleiding heb je gevolgd?
“Ik heb op het Hout- en Meubileringscollege in Rotterdam gezeten. In totaal moest ik zes keer stage lopen, waarvan de laatste twee bij Veldhoven Interieurs. Stages zijn bij uitstek geschikt om te kijken wat goed bij jou past.”
Wat past bij jou?
“Adviseren en ontwerpen, daar kwam ik hier achter en dat is ook precies wat ik nu doe. Dit komt tot uiting in de verkoop van losse interieurartikelen, maar ik maak ook complete interieurplannen. Belangrijk hierbij is dat een plan tot in de kleinste details bij de klant past.”
Waar ben je goed in?
“Dat laat ik graag aan anderen over, maar ik vind het ontwerpen van kasten echt geweldig. Geef mij maar kastenwanden waar zoveel mogelijk snoeren in weggewerkt moeten worden, dan kan ik me helemaal uitleven. Daarnaast combineer ik graag allerlei verschillende materialen. Daar kan ik ook mijn creativiteit in kwijt.”
Wat maakt jouw werk zo leuk?
“Dat is absoluut de diversiteit. Het ene moment sta ik in de winkel, het andere moment bij mensen thuis. Soms word je echt een beetje onderdeel van een gezin. Als interieurontwerper kun je echt iets betekenen voor mensen en dat is precies wat ik wil.”
Wat doe je om bij te blijven in het interieursvak?
“Ik word geregeld uitgenodigd voor cursussen bij onze leveranciers om mijn materiaalkennis en de kennis van de productie van een meubel op peil te houden. Zo heb ik een cursus over leer bij een leerlooier mogen volgen. Daarnaast kun je altijd veel kennis opdoen op beurzen én ik heb bij Veldhoven Interieurs de kans gekregen een kort hbo-programma commercieel management bij NTI te doen, om zo het totaalplaatje van een commercieel bedrijf goed te kunnen begrijpen.”
Wat heb je in de praktijk geleerd?
“Mensen leren begrijpen en leren uitlezen gebeurt echt op de werkvloer. Ook de verkooptechnieken heb ik in de praktijk geleerd. Eerlijk zijn en sturen in positieve zin, dat is belangrijk. Sommige mensen hebben gewoon even een zetje nodig.”
Hoe zorg jij voor een stukje extra service?
“Je moet moeite doen voor de klanten binnen de kaders die er zijn. Een open uitstraling en laagdrempelig contact zijn belangrijk. Als een klant toch gaat twijfelen, mag hij bijvoorbeeld altijd bellen. Ook al gaat er dan soms iets niet door, onder aan de streep levert het uiteindelijk wel het meeste op.”
Hebben de verschillende woonprogramma’s op tv invloed op je werk?
“Ik vind het sowieso heel leuk om zelf naar te kijken. De plaatjes zijn ook altijd prachtig, maar in praktische zin klopt het soms niet helemaal. Ik leer daar van en let er in mijn werk juist heel erg op. Natuurlijk moet een ontwerp mooi zijn, maar óók praktisch qua maatvoering.”
Wat is het grootste compliment dat je hebt gekregen?
“Het állermooiste is als een klant jóuw ontwerp overneemt, daar doe ik het allemaal voor.”