Doen, durven en doorpakken!
Veel positieve berichten vallen mij de afgelopen weken op. Ik ervaar drive en daadkracht in de branche.
Door Jan Meerman
Veel vernieuwende concepten timmeren volop aan de weg. Ik word uitgenodigd voor inspirerende bezoeken aan winkels die na gigantische verbouwingen weer helemaal toekomstproof zijn. En ik spreek veel ondernemers die hun gaspedaal vól in trappen en investeren om hun ambities waar te maken.
Een kort overzicht van mooie berichten afgelopen weken:
Sportketen Topshelf opent een zesde vestiging in het V&D-pand in Arnhem. Het gaat om maar liefst 8.000 vierkante meter. Ook onderhandelt eigenaresse Inge van Kemenade met vastgoedeigenaar IEF Capital over zo’n vijf andere oud V&D-filialen die nu leeg staan.
Tassenspecialist Duifhuizen kiest in zijn begin maart geopende flagshipstore in Veenendaal duidelijk voor een hoger, premium niveau. Hun ambitie? De nummer één premium tassenwinkel zijn van Nederland.
Afgelopen week waren de feestelijke openingen van familiebedrijven Janssen-Noy en Van Tilburg. Beide investeerden fors in hun al prachtige winkels. Het resultaat is verbluffend. Wat een on-ge-loof-lijk mooie mode-walhalla’s zijn het geworden.
Als je daar eenmaal binnen bent, wil je nooit meer weg!
En dan de rake boodschappen die vier zeer gepassioneerde ondernemers afgeven in de recente editie van De Ondernemer? Het verscheen als extra bijlage bij de Telegraaf. De online versie ontving je afgelopen woensdag via de nieuwsbrief van je regioadviseur in je mailbox.
De quote van Geert-Jan Smits van woonconcept Flinders in deze bijlage spreekt tot de verbeelding: “Ik zie veel ondernemers in de woonbranche die bij maximaal twee miljoen blijven steken. Maar ik wil verder. Dat heeft te maken met ambitie en mindset. Waar je naartoe wilt, is een keuze. Wij willen naar 50 miljoen, dan heb je een stem in de woonbranche in Europa. Dat betekent wel de handen uit de mouwen steken. Innovatief zijn.”
Nog een quote uit hetzelfde artikel van Robin Batens die met Mansion24 extra belevingswaarde aan Apeldoorn heeft toegevoegd met een combinatie van horeca, muziek en fashion. Het is een prachtig blurring-concept: “Ik ben continu bezig met vandaag en morgen; niet met gisteren. Hoe kan ik mijn klantenkring het beste benaderen, zonder dat ik megabudgetten kwijt ben aan marketing. Dat betekent teasen via vooral social media en netwerken. Vertel je verhaal.”
En dit zijn nog maar enkele positieve berichten. Rode draad: Er spreekt ondernemerslust pur sang uit. Dat is waar het in onze branche om draait: doen, durven en doorpakken! De tijd is er rijp voor.
Een ondernemende week gewenst!
Jan Meerman
voorzitter Inretail
PS: Positieve prikkels werken aanstekelijk. En zo werkt het ook bij de regionale kick-off en werksessies over INretailmodellen. Het is een fantastische, inspirerende routing naar wat jouw retailconcept onderscheidend maakt. Er staan nog vijf sessies op stapel.
Heb jij je al aangemeld?