04/02/2016 | Leestijd 3 minuten

Geen plastic tasje

Onlangs ging ik met mijn dochter naar Utrecht om te shoppen. Natuurlijk eerst een kopje koffie, voor haar een warme chocomel. Daarna gaan we van start. Winkel in, winkel uit. Lekker rondneuzen en natuurlijk ook kleding passen. Het resultaat voor mij: een nieuwe bh, een glazen vaas, twee kandelaars en een warme woonplaid. Voor haar: een setje t-shirts en twee spijkerbroeken. Iedereen blij zou je denken.

Geen plastic tasje

Door Jasmin Hoffschlag

In de eerste winkel is mijn bh keurig in vloeipapier verpakt. Daarmee loop ik over straat. In de volgende winkel kopen we de kandelaars en ook deze krijgen we los mee. Geen tasje erbij. En zo gaat het door. Uiteindelijk ploffen we met onze armen vol met spullen bij een terrasje neer. Dit is niet echt handig en waarom krijgen we geen plastic tasje meer mee?

Plastic tasjes regel

We jagen er met zijn allen bijna 3 miljard plastic tasjes per jaar doorheen. Dat komt neer op zo’n 170 tasjes per persoon. Deze tassen belanden vaak in de afvalbak of komen op straat terecht. Zonde, want plastic is heel goed te recyclen. De EU heeft richtlijnen opgelegd om het plastic afval te verminderen en in Nederland geldt daarom per 1 januari 2016 een verbod op de gratis plastic tas.

Wat betekent dit voor jou als verkoper?

Er mogen dus geen gratis plastic tassen meer worden meegegeven. Maar dat betekent niet dat je helemaal geen tasje meer mag meegeven. Vraag, voor het afrekenen, of het zo mee kan. Wil de klant een tas dan kan je bijvoorbeeld gratis een tas van papier, linnen of jute geven. Of denk eens aan tassen van duurzame materialen die een klant meerdere keren kan gebruiken. Indien de klant toch liever een plastic tas wil dan moet je hier een vergoeding voor vragen.

6 Tips om het gebruik van plastic tassen terug te dringen:

  •  “Kan het zo mee?” Vraag vooral bij kleine artikelen of het zo mee gaat. Leg uit waarom de klant betaalt voor het plastic tasje, een bordje bij de kassa is soms al voldoende.
  • Kom zelf met een duurzaam alternatief. Wat te denken van de linnentasjes? Nog hip ook.
  • Oud voor Nieuw. Geef de klant een recyclebaar tasje mee en geef alleen een nieuwe mee als de oude wordt ingeleverd. Carrefour doet het al. ‘Waste-management’ heet dat, mooie term ook nog.
  • Een statiegeldtas Zeeman heeft hem al. De klant betaalt een keer een euro en krijgt hem terug als de tas wordt ingeleverd. Ja, ook als de tas vies of kapot is.
  • Beloon de consument met een duurzame tas als die consument een x bedrag besteedt. Dit was bij de opening van de markthal in Rotterdam een groot succes.

Wil je meer weten, lees hier wat INretail hierover schrijft.


Jasmin Hoffschlag is interieurontwerper en lifestyle redacteur voor werkeninwonen.nl. Zij gaat voor jou op zoek naar de laatste ontwikkelingen, trends en opvallende nieuwe woonproducten.