14/01/2025 | Leestijd 5 minuten

Hélène (55): ‘Ik ben een geboren gastvrouw, in de lucht als stewardess en nu ook op de winkelvloer’

Hélène van Oudenaarde groeide, met een vader als eigenaar van een groot schoenimportbedrijf, op in de mode. Vandaag de dag werkt zij als storemanager bij Suitable Herenmode in Zeist. ‘Dankzij mij jeugd heb ik een soort zesde zintuig voor trends.’

Hélène (55): ‘Ik ben een geboren gastvrouw, in de lucht als stewardess en nu ook op de winkelvloer’

Hoe lang werk je hier al?

‘Acht jaar geleden ben ik gestart als store manager bij Steppin’Out. De overname door Suitable is een moment geweest van persoonlijke reflectie, waarin ik ervoor koos mee te gaan in de verandering.’

Hoe ben je in de detailhandel terechtgekomen?

‘Mijn vader was eigenaar van een groot schoenimportbedrijf. Hij ontwikkelde collecties onder eigen label voor de Nederlandse markt. Eén van zijn successen was de “blauwe stewardessen pump” met een gouden randje aan de hak. Ook prinses Beatrix droeg deze pumps! Voor zijn werk ging mijn vader zo’n drie maanden per jaar op reis. In de vakanties gingen we met ons gezin met hem mee en bezochten we grote modesteden om inspiratie op te doen voor de nieuwe collecties.”

Wat heeft hij voor jouw loopbaan betekend?

“Op mijn 21e ben ik bij hem in de zaak gaan werken en hebben we een geweldig mooie tijd gehad samen. Het avontuur, de vrijheid en het reizen met jonge mensen lonkte. Zodoende besloot ik mijn eigen pad te gaan bewandelen als stewardess bij de KLM. Daar heb ik veel van geleerd, maar na zeven jaar miste ik toch het modevak, dus ging ik als accountmanager voor de McGregor damesdivisie aan de slag. Ook dat was een geweldig leerzame tijd met mooie persoonlijke kansen in de wholesale.’

Waarom koos je voor een overstap van hoofdkantoor naar winkelvloer?   

‘Toen ik moeder werd, besloot ik opnieuw een andere invulling aan mijn carrière te geven. Ik zag het simpelweg niet langer zitten; zo’n 80-urige werkweek tijdens de verkoopseizoenen met een kindje, dus besloot ik op de winkelvloer aan de slag te gaan. Eerst bij McGregor, en nu bij Suitable.’

Wat een interessante achtergrond! Hoe gebruik je jouw kennis als stewardess op de winkelvloer?

‘De rode draad in mijn carrière is dienstbaarheid. Ik vind het belangrijk om iets voor mensen te kunnen betekenen, zodat zij een leuke ervaring hebben. Ik zie mezelf als een geboren gastvrouw, in de lucht en op de winkelvloer.’

Hoe breng je die dienstbaarheid in de praktijk?

‘Ik maak van een bezoek een onvergetelijke winkelervaring, zodat het leven van de klant iets meer gekleurd is dan voor hij de winkel binnenstapte. Dat doe ik door mensen goed te scannen en actief naar hen te luisteren. Ik kijk goed naar welke kleuren mooi staan en maak ook graag een praatje. Het moet natuurlijk wel gezellig zijn!’

Hoe blijf je bij in jouw vak?

‘Vooral in mijn tijd bij McGregor heb ik veel cursussen gevolgd. Zo leerde ik veel over wholesale, maar bijvoorbeeld ook over rollenspellen. Zo leerde ik in de schoenen van de klant te gaan staan. Daarnaast heb ik me verdiept in interviewtechnieken en kleurenanalyses. En leer ik nu alles over non-verbale communicatie en micro expressies. Daardoor kan ik in een fractie van een seconde zien wat een klant van mijn suggesties vindt. Dat is enorm handig op de winkelvloer!’

Wat zijn je favoriete socials voor inspiratie?

‘Ik volg heel veel verschillende merken die mij inspireren op Instagram. Van de grote extravagante namen zoals Dior en Chanel, tot bijzondere merkjes uit andere culturen met hun prachtige rijke stoffen en borduursels en tradities. Maar ook de Zara en goedkopere en modieuze hippe merken trekken mijn aandacht want zij zijn hun tijd vaak net iets meer vooruit.’  

Waar blink jij in uit?

‘Ik zie kleding als een muziekarrangement. Het moet harmoniëren, samenkomen, de kleuren, de stoffen, net wel even iets geks of liever wat rust, of toch een leuke combi van dessins en stijl.

Tja en wat dat dan is, dat het wauw is? Dat is een gevoel, een visie een idee. Dat heeft er natuurlijk mee te maken, dat ik ben opgegroeid met smaakontwikkeling, trends spotten en details zien. Daardoor voel ik dingen aan, als een soort zesde zintuig. Zoals laatst bijvoorbeeld de stropdas. Die had ik aangevraagd, zodat ik hem maar vast op voorraad had. En wat denk je? Twee weken later kwam de stropdas in het nieuws als dé trend van het moment!’