10/06/2024 | Leestijd 3 minuten

Justin is stagiaire bij Voetbalshop.nl: “Voor sommige klanten moet je wat meer moeite doen”

Justin van der Laan (19) volgt de opleiding tot retailspecialist en loopt momenteel stage bij Voetbalshop.nl in Amersfoort. “Het contact met de klanten en het samenwerken vind ik het allerleukste”, zegt hij enthousiast. Zijn stage eindigt binnenkort, maar krijgt waarschijnlijk na zijn zomervakantie een vervolg. Zo goed bevalt het.

Justin is stagiaire bij Voetbalshop.nl: “Voor sommige klanten moet je wat meer moeite doen”

Hoe ben je bij Voetbalshop.nl terechtgekomen?

“Ik ben nu net gestopt, maar ik heb zelf altijd op voetbal gezeten. Ik speelde bij Hercules in Utrecht en kocht al mijn voetbalspullen bij Voetbalshop.nl. De club wordt ook door Voetbalshop.nl gesponsord. Toen ik een stageplek moest gaan zoeken, ging mijn voorkeur uit naar een voetbal- of kledingwinkel. Ik ben heel blij dat ik bij Voetbalshop.nl aan de slag mocht gaan.”

De ene klant is de andere niet. Voor sommige klanten moet je net even wat meer moeite doen.

Wat doe je precies in de winkel?

“Ik ga op de woensdagen naar school en werk daarnaast vier keer acht uur in de winkel. Mijn taken bestaan onder meer uit het aan kant maken van de winkel (gaten opvullen), klanten helpen, afrekenen, voorraad controleren en schoonmaken. Dit is veel meer dan bij een gemiddelde andere stageplek, echt superfijn.”

Welke opleiding volg je precies?

“Ik zit op het Dulon College in Ede, waar ik de tweejarige mbo-opleiding tot retailspecialist (niveau 3) volg. Zowel dit jaar als volgend jaar loop ik stage en zoals het er nu naar uitziet, mag ik bij Voetbalshop.nl blijven na de zomer.”

Wat trekt jou zo aan in de retail?

“Het samenwerken met collega’s en het contact met de klanten vind ik heel leuk. Het gesprek aangaan en interesse tonen. Vaak vraag ik bijvoorbeeld bij welke club iemand speelt.”

Wat heb je tijdens deze stage geleerd?

“Vooral het omgaan met verschillende klanten. De ene klant is de andere niet. Voor sommige klanten moet je net even wat meer moeite doen. Als ik er niet uit kom, vraag ik een collega om te helpen, en daar leer ik dan weer van!”

Wanneer ga je met een goed gevoel naar huis?

“Als ik voor mijn gevoel goed mijn best heb gedaan en alles eruit heb gehaald wat er in zat. Ik kijk ook altijd naar verbeterpunten, dat vind ik belangrijk.”

Wat zijn jouw verbeterpunten?

“Ik ben eerstejaarsstudent en loop stage om het vak te leren, maar ik weet bijvoorbeeld van mijzelf dat ik soms nog wat nauwkeuriger te werk zou kunnen gaan en meer de verantwoordelijkheid moet pakken. Het kan altijd beter! Ik probeer in ieder geval zo goed mogelijk het tempo erin te houden en tegelijkertijd mijn taken goed uit te voeren. Die balans zoeken is een mooie uitdaging.”

Wat ga je doen als je deze opleiding hebt afgerond?

“Dat weet ik nog niet precies. Ik zou nog een half jaar door kunnen leren voor retailmanager, niveau 4, maar ik ben er nog niet uit wat ik wil. Tegen die tijd zijn we ook weer een jaar verder en heb ik misschien wel hele andere ideeën.”