Noa Morees neemt graag twijfels bij klanten weg
De 25-jarige Noa Morees uit Nieuwegein werkt sinds 2019 met veel plezier als verkoopmedewerker bij Morpheus, met vestigingen in Hilversum, Utrecht en Bilthoven. De winkel is gespecialiseerd in slaapsystemen, maar óók als het gaat om interieur en meubels. “Hier denk ik graag in mee”, aldus Noa.
Een aantal vragen aan Noa:
Welke opleiding heb je gevolgd?
“Ik heb bij de Linnartz Opleidingengroep in Nijmegen, particulier onderwijs, de opleiding tot interieurstylist gevolgd. Dit ging aan de hand van verschillende certificaten, onder meer voor stijlen, bouwtechniek en kleuren.”
Hoe ben je bij Morpheus terechtgekomen?
“Op het moment dat ik wist dat ik wilde gaan leren voor interieurstylist ben ik, in plaats van mijn bijbaantje bij Albert Heijn, op zoek gegaan naar werk dat bij de studie paste. Ik woonde toen in Hilversum, zo ben ik bij Morpheus terechtgekomen. Ik ben begonnen als bedtextielverkoopster en ben doorgegroeid naar de meubels. Ik werk zowel in de vesting in Hilversum als Utrecht.”
Wat is je takenpakket?
“Dat verschilt per dag en is afhankelijk van de drukte in de winkel. Gemiddeld genomen begint de dag met een rondje winkel om alles strak te trekken, kaarsjes aan, enz. Ook drinken we eerst koffie met elkaar om de dag door te spreken. Daarna kan de dag verschillende verlopen. Op dinsdag en donderdag komen er vaak nieuwe spullen binnen die uitgepakt en neergezet moeten worden en staat vooral het helpen van de klant centraal.”
Wat is het allerleukste?
“Een klant die echt op zoek is naar iets, bijvoorbeeld meubels. Het is leuk om mee te denken. Goed luisteren is hierbij een ‘groot ding’. Wat zoekt iemand écht? Soms weet een klant dit nog niet helemaal. Dan is het belangrijk om rustig te blijven en ook andere opties te laten zien. Helpen afstrepen wat het sowieso niet wordt, helpt iemand soms ook heel erg op weg.”
Wat is typisch iets wat je in de praktijk hebt geleerd?
“Morpheus heeft een hele eigen interieurstijl met Morph Design. Ik heb van mijn collega’s veel geleerd over de verschillende stijlen die hier onder vallen. Hoe maak je combinaties? Maar ook vanuit de ervaringen met klanten, leer ik veel.”
Wat is jouw gouden verkooptip?
“Neem de twijfels weg! Bijvoorbeeld als het gaat om een keuze in kleur. Waarom is een bepaalde kleur een goede keuze, of waarom misschien juist niet? Soms moet je klanten ook gewoon even de ruimte geven om met elkaar te overleggen. Dan ga ik andere stalen halen of koffie maken. Zo’n moment kan heel verhelderend zijn voor de klanten.”
Wanneer heb jij een ‘goede’ werkdag gehad?
“Een mooie order is natuurlijk altijd leuk, maar ik vind het helemaal leuk als ik iets ‘anders’ heb kunnen verkopen dan hoe het in de showroom staat, qua kleur, stof en opstelling. Mensen zijn nu eenmaal snel geneigd om een meubelstuk te kopen zoals het in de winkel te zien is, maar er zijn zoveel meer mogelijkheden.”
Tot slot, welke rol speelt social media voor jou?
“Ik volg een aantal accounts op Instagram, TikTok en YouTube, internationaal vooral. Ook op Pinterest kijk ik regelmatig. Wat is er gaande? Wat zijn de trends? Het is leuk om daarvan op de hoogte te zijn en soms heb ik er in de praktijk ook baat bij.”