Paul: “Toen mijn vader me meenam naar de meubelbeurs, dacht ik: 'Dit wil ik ook!'"
Wordt de 18-jarige Paul Berden junior dé gedroomde opvolger van winkelketen Berden? Met daarmee twintig filialen en 750 medewerkers, in zowel mode als interieurartikelen? Wie weet! Zijn vader is in elk geval de directeur. En sinds het moment dat Paul senior hem meenam naar dé beroemde beurs Salone del Mobile in Milaan, weet de jonge Paul het zeker: dit werk wil hij ook doen. Maar éérst nog even die stage glansrijk afronden bij Leolux.
Vader als coach
“Enthousiasme is een kernwaarde”, zo staat op de LinkedIN-pagina van Paul Berden senior. Paul: “Mijn vader nam me ooit mee naar de beroemde meubelbeurs, de Salone del Mobile in Milaan. Ik heb vol bewondering staan kijken hoe hij in het Engels discussieerde met leveranciers, tussen de mooiste stoffen en stalen... En dacht maar één ding: ‘Dat wil ik later ook!’ Zulke zakelijke gesprekken voeren, mensen op de juiste manier aanspreken, kwaliteit uitkiezen… Ik kan altijd bij mijn vader terecht voor advies. Daar ben ik blij mee. Want daar leer ik van. Hij is echt mijn coach.”
Retail familie
Paul: “Het ging bij ons thuis vroeger natuurlijk veel over het bedrijf - alhoewel mijn ouders ook altijd wel zorgden dat we over school konden praten. Maar ik heb het reilen en zeilen van Berden wel meegekregen, ja, ik voel me zelfs al een beetje vergroeid met het bedrijf.”
Keigezellige familiebedrijven
Toch is het ook weleens gezond om buiten de familiepaden te treden. Zo vonden de docenten van de Hogeschool TIO dat Paul maar eens even ergens anders de kneepjes van het vak moest leren dan bij Berden. Paul: “Dus ik loop nu stage bij Leolux, een leverancier van meubels in Venlo. De sfeer is hier vergelijkbaar als bij Berden, het zijn allebei gewoon keigezellige familiebedrijven!”
Lange levertijden
Paul: “Nu ik stageloop bij Leolux, snap ik tenminste waarom een bank bijvoorbeeld zo’n lange levertijd heeft. Er komt zo veel handwerk bij kijken... Beetje bij beetje leer ik steeds meer over het maakproces van de meubelindustrie. Dus ik sta nu ook op de vloer van het designcentrum, waar ik ingewikkelde vragen van klanten kan beantwoorden zoals: ‘Welke leersoort moet ik kiezen voor de eetkamerstoel?’ of ‘Kan mijn hond op deze bank zitten?’ Maar ik doe nog veel meer, ik heb bijvoorbeeld ook een tijdje op de marketingafdeling meegelopen.”
Gedreven persoon
Paul: “Je kunt zo veel leren in deze branche… Of het nu gaat om een evenement organiseren, of de aandacht trekken op social media, zorgen dat je getagd wordt… Ik ben een gedreven persoon. Maar welke functie mij nou het beste past, weet ik eerlijk gezegd nog niet. Daarom vind ik een snuffelstage ook zo zinvol, ik kan nu in elk geval ontdekken wat ik leuk vind. Ik wil nog veel nieuwe dingen leren en mensen ontmoeten.”
Meer weten?
Wil jij ook, net als Paul, ontdekken welke functie preciés bij jou past? Als je in de retail werkt, kun je gratis advies inwinnen via Youfit@retail en Jouw talent in de winkel.