Plan een evenement
De hedendaagse consument is niet zomaar te vangen met een folder of een leuke aanbieding in de advertentie. We moeten meer gaan doen om de consument te verleiden om in de winkel langs te komen en daardoor een kans krijgen om te verkopen.
Door Theo van Elk
Ik adviseer heel vaak aan een woonwinkel om een paar keer per jaar actief te zijn met een activiteit, waarin de winkel eens op een andere manier gebruikt gaat worden. Organiseer een evenement waar veel mensen op af komen, die in ieder geval een keer kennis maken met de winkel en het bedrijf ook eens op een andere manier gaan zien.
Kortom, organiseer een leuk evenement. En probeer daarbij breder te denken dan je normaal doet als je een actie organiseert. Dus geen evenement met banken in de aanbieding, maar een activiteit die zo leuk is dat mensen erop af komen. Waar moet je dan aan denken ? Maak van je winkel een kunstgalerie, met lokale kunstenaars. Nodig jonge ondernemers uit de buurt uit om hun een etalage of platform te bieden. Werk samen met andere ondernemers om een lifestyle evenement te maken. Zet een paar foodtrucks in of bij je winkel. Ga taarten bakken en organiseer een leuke high tea. Ideeën genoeg als je hier aandacht aan besteed.
Vaak is de reactie op een dergelijk advies dat het “veel werk is” en “levert het wel zoveel op”. Ik snap deze vragen, maar iedere woonwinkel moet zich realiseren dat consumenten niet meer als vanzelfsprekend naar de winkel komen en de creativiteit en inspanningen omhoog moet om mensen weer te laten komen. Als ze in de winkel zijn, is er dan een kans om in gesprek te komen en hier komen zeker orders uit. Probeer het maar eens, het zal zeker resultaat opleveren.
Bron afbeelding: Seinfestein
Theo van Elk van The Retail Experience is retailexpert voor woonwinkels, gespecialiseerd in het coachen en ondersteunen van woonondernemers op alle onderdelen van de bedrijfsvoering.