15/08/2016 | Leestijd 3 minuten

Plan van aanpak voor collectioneren

Het beursseizoen staat weer voor de deur: de meubelbeurzen, vakbeurs voor de woninginrichter, parketvakdagen etc.. Tijd voor ondernemers om te collectioneren.

Plan van aanpak voor collectioneren

Door Theo van Elk

Plan van aanpak

En dan komt een belangrijke vraag naar boven: wat is het plan? Is een bezoek aan beurzen alleen maar bedoeld om de vaste leveranciers te bezoeken (en eventueel nog wat nieuws te kopen), is er een opzet gemaakt wat uit de winkel gaat en vernieuwd moet worden, is er een inkoopbudget? Concrete vragen, die vaak niet beantwoord worden als er een beursbezoek wordt gepland. Vaak wordt er op gevoel nieuwe collectie gekocht en weet men ongeveer wel wat er nieuw bij moet komen. Maar is dat tegenwoordig nog wel voldoende?

Resultaat van een dergelijke aanpak is vaak dat er wel een aantal nieuwe producten in de showroom komen, maar dat dit nauwelijks zichtbaar is voor de klant. Setjes worden vernieuwd, combinaties iets anders ingevuld, maar voor de gemiddelde bezoeker zal de showroom niet veel anders zijn dan enige tijd geleden.

En dat komt omdat er te weinig met een plan, een idee gecollectioneerd wordt: een woonwinkel kan een eigen identiteit en uitstraling vorm geven door een unieke mix van producten te creëren. Wellicht worden dezelfde producten als de buurman verkocht, maar door andere, unieke en creatieve combinaties hiervan te maken krijgt de winkel toch een totaal andere uitstraling. En dit zullen consumenten zeker waarderen. Bovendien krijg je door een dergelijke manier van werken ook de inspiratie en mogelijkheden om de indeling van de showroom regelmatig te veranderen en de winkel spannend te houden. Voor de klanten, maar ook voor jezelf. En om te delen met iedereen (bijvoorbeeld via social media).

Het is zeer belangrijk voor een woonwinkel om een eigen identiteit te creëren en de wijze waarop je collectioneert en deze toont in de winkel maken hier een belangrijk onderdeel van. Denk hierover na en maak een plan voordat je beurzen bezoekt. Samen met je gevoel voor stijl moet dit tot de beste resultaten leiden. Veel succes en plezier tijdens de komende beursperiode.


Theo van Elk van The Retail Experience is retailexpert voor woonwinkels, gespecialiseerd in het coachen en ondersteunen van woonondernemers op alle onderdelen van de bedrijfsvoering.