17/06/2016 | Leestijd 3 minuten

Retail passie

Het woord ‘Passie’ wordt veel gebruikt. Sommige mensen vinden het een teveel gebruikt woord. Ik vind het heerlijk en alles zeggen. Passie gaat over: het grote verlangen, de liefde voor iets, je dromen waarmaken, vol overgave iets doen en af en toe ook de pijn voelen van het lijden. Dat klinkt mij als muziek in de oren, alsof het vooral over Retail gaat.

Retail passie

Door Harry Bijl

Retail Passie

Als je van iets of iemand houdt dan ga je er voor. Je geeft al je liefde en energie om het beste eruit te halen. Zoals wij onderzochten begint een goed winkelconcept bij de Passie en bevlogenheid van de retailer. Zijn of haar verlangen om 1- een concept te bouwen, 2- styles bij elkaar te jutten of 3- om klanten te verwennen, bepaalt alles.

De Passie voor het winkelconcept

Als je om je heen kijkt dan zie je veel bevlogen ondernemers. Ze werken hard om van hun winkel een sterk merk te maken. Alles wat ze doen verstrekt het vertrouwen naar de consument. Het gaat vooral om de eigenheid en het onderscheidende vermogen van het concept. Hoe bijzonder ben je? Een heel mooi voorbeeld vind ik de start-up Robbies in Den Bosch. Robbies is in alles onderscheidend. (Conceptbouwer) Een voormalig bank gebouw als Locatie. Een bijzondere mix van Fashion, Lifestyle en Food. Een uitstraling van allure en de naam keuze zegt alles: Rebels, Ondernemend, Beminnelijk, Bijzonder, Inspirerend, Energie en Stoer.

Het verzamelen van mooie Styles

Je kan als Retailer zeer bevlogen zijn over de producten die je verkoopt. Je maakt er je dagtaak van om vooral hele bijzondere producten om je heen te verzamelen en daar alles over te weten. De klanten weten gewoon dat ze bij jou altijd slagen. Jij hebt de beste pasvormen, nieuwste designs of meest bijzondere producten. Inkoop is je passie en je gedraagt je als een heuse Stylejutter. Je toont niet alleen dat je smaak hebt maar weet ook logistiek je mannetje te staan. Een sterk voorbeeld van een category killer als het om producten gaat is van den Assem (Stylejutter), hier weten ze alles van schoenen en alles van schoenen vermarkten.

Klanten blij maken en verwennen

Als je geen duidelijke focus hebt op je klanten en ze niet centraal stelt bij alles wat je doet dan wordt het lastig om profijt te boeken. Steeds meer bedrijven kiezen ervoor om bij alles wat ze doen hun passie en kunde (en dat van hun team) in te zetten om klanten blij te maken en ze te verwennen. Bij Wiechers Wonen doen ze al jaren alles vanuit het perspectief van de klantenwens. (De verwenner) Natuurlijk zijn er hele mooie producten te koop en zien de winkels er ook top uit. Klanten blij maken staat op nummer 1.

Bron afbeeldingen: Wiechers Wonen


Harry Bijl is innovatie- en inspiratieman bij Inretail. Hij is altijd op zoek naar inspiratie en manieren om dit te delen. ‘Let’s rebel, share vibes & create the future’, is zijn motto