Rianne is mede-eigenaar van Blur: “Hoe chaotischer, hoe beter!”
Rianne Hammenga is samen met Sanne Vermeulen eigenaar van Blur in Amersfoort, een winkel voor mensen die liefde hebben voor producten die ‘goed doen.’ “Wij verzinnen vandaag iets en morgen gaan we er mee aan de slag”, zegt zij. Bij Blur kan men ook genieten van koffie met een taartje.
Hoe is Blur ontstaan?
“We hadden nooit de ambitie om een winkel te starten. Ik zat in de evenementen en ben op een gegeven moment samen met Sanne, die al wel een lunchwinkel en saladebar had, zomermarkten gaan organiseren. Hier kwam Blur zeven jaar geleden als story store uit voort. Het idee was dat mensen bij ons een stukje huurden en dat wij hun producten (met verhaal) verkochten. Hier kwam een stukje horeca bij en inmiddels kopen we alles zelf in. Denk aan sieraden, boeken, planten en kaarten, maar ook leuke artikelen voor kinderen, zoals pre-loved kleding, echte parels!”
Wat is je achtergrond qua opleiding?
“Ik heb vrijetijdsmanagement gestudeerd, gericht op organisatie. Geen detailhandel dus. Alles wat ik heb geleerd komt nu echter wel van pas.”
Wat maakt het runnen van Blur zo leuk?
“Wij doen in de winkel alleen dingen waar we zelf enthousiast van worden en die vaak spontaan ontstaan. Wat we vandaag verzinnen, kan er morgen al zijn. Zo zijn we nu gestart met plant bathing en hebben we sinds kort ook tweedehands kleding. Het cafeetje dat we erbij hebben maakt het ook extra leuk. De wisselwerking tussen beide maakt het bijzonder.”
Hoe ziet jouw werkdag eruit?
“Wij zijn inmiddels zeven dagen per week open en gedurende de dag doe ik heel veel door elkaar heen, maar ik heb wel geleerd dat het belangrijk voor mij is om de dag gestructureerd te beginnen. Dat betekent dat ik voor openingstijd altijd al in de winkel ben en dan vast de mails en facturen doe. Dan kan ik relaxed de dag in en heb ik alle tijd voor de winkel zelf en de klanten.”
Heb je een gouden verkooptip?
“Geen gesloten vragen stellen en het helpt ook heel erg als je zelf enthousiast bent over wat je verkoopt. Als je iets inhoudelijks over het product kunt vertellen, dan breng je een gesprek al gelijk op gang en informeer je de klant bovendien echt. Ik geef ook gerust aan dat mensen iets niet moeten kopen als ze er niet blij van worden.”
Spelen de socials ook een belangrijke rol?
“Wij zijn heel actief op Instagram. Hier komen producten voorbij, nu bijvoorbeeld onze eigen nieuwe sieradenlijn, maar ook aankondigingen van activiteiten. In de vakanties kunnen kinderen hier bijvoorbeeld muffins versieren, terwijl hun moeders lekker kunnen rondsnuffelen en genieten van een kopje koffie.”
Wanneer ga je tevreden naar huis?
“Nooit, of misschien juist altijd, het is een beetje dubbel. Ik zie aan het einde van de dag vooral altijd wat er nog moet gebeuren. Maar als een dag goed verloopt, ik veel heb gedaan, ik in een fijne flow zat en de klant veel heb gesproken, dan heb ik een goede dag gehad. Hoe chaotischer, hoe beter in mijn geval.”
Fotograaf: Marisa Elisa Photography