24/09/2024 | Leestijd 2 minuten

Steeds meer winkelmedewerkers op zwarte lijst door fraude

Niet alleen ‘klanten’ stelen uit winkels, ook winkelmedewerkers maken zich schuldig aan fraude zoals diefstal en oplichting. En dat kost de retail miljoenen euro’s per jaar. Zij kunnen op een ‘zwarte lijst’ belanden, ofwel het Waarschuwingsregister van de Stichting Fraude Aanpak Detailhandel (FAD). Deze lijst is helaas gegroeid…   

Steeds meer winkelmedewerkers op zwarte lijst door fraude

405 fraudeurs

Volgens het Waarschuwingsregister waren er in 2023 maar liefst 405 fraudeurs ontmaskerd toen ze op een baan probeerden te solliciteren in de retail. Zij hebben bijvoorbeeld hun werktijden vals geregistreerd, klantgegevens misbruikt of producten uit de winkel gestolen.

Criminaliteit in retail aanpakken

De ‘zwarte lijst’ van het Waarschuwingsregister is in het leven geroepen om interne fraude terug te dringen en de veiligheid en integriteit in de sector te waarborgen. De retail pakt het probleem serieus aan, en helpt winkeliers zo te voorkomen dat ze notoire overtreders in dienst nemen waardoor ze  het risico lopen om ook met interne fraude en diefstal te maken te krijgen. In totaal zijn er nu 895 mkb-bedrijven en 83 grootwinkelbedrijven aangesloten bij de FAD, waaronder ook webwinkels.

Hoe werkt de zwarte lijst?

Stel: jij solliciteert voor een nieuwe baan in de retail. Dan kan je toekomstige baas via het Waarschuwingsregister controleren of jij misschien wel ooit bent ontslagen vanwege fraude. Althans, in het geval dat de winkel is aangesloten bij het register. Heb je een schoon verleden dan is er uiteraard niks aan de hand. Voor winkeliers is het een krachtig middel om te voorkomen dat ze met draaideurfraudeurs worden geconfronteerd.

Sinds 2003

De Stichting Fraude Aanpak Detailhandel bestaat sinds 2003. In 2023 werd het register door winkeliers ongeveer 225.000 keer geraadpleegd. Als er een medewerker betrapt wordt op fraude - zoals diefstal of valsheid in geschrifte - en er is aangifte gedaan bij de politie, kan de winkelier deze persoon laten opnemen in het register. Daar blijft de frauderende medewerker dan maximaal vier jaar in staan.