Wil de klant wel een duurzame jeans?
De hele wereld banjert er zowat in rond. De spijkerbroek – ofwel ‘jeans’, zoals ie ook wel wordt noemen. Eenzaam aan de top van de meest gedragen kledingstukken aller tijde. Van baggy tot skinny. Maar altijd even duurzaam is die goede oude jeans in onze kast helaas niet. En is de consument bereid zich aan te passen?
Het kost gemiddeld zeven- tot achtduizend liter water om een jeans te produceren. Tijdens dit productieproces worden gifstoffen gebruikt om de stof de blauwe kleur te geven. Tel je daar het transport bij op (dat kan oplopen tot 13 landen en 64.000 kilometer), dan is het populaire kledingstuk ook een flinke vervuiler.
Duurzame jeans
Maar wil de consument zich aanpassen en voor een duurzame variant kiezen? Ja. De klant neemt een andere mindset met zich mee als hij gaat winkelen, dan pakweg tien jaar geleden, zo blijkt. Meer dan de helft van de consumenten schaft liever een duurzame jeans aan dan een niet-duurzame. Dat blijkt uit recent onderzoek van ABN Amro, genaamd ‘Kruistocht voor een schone en eerlijke spijkerbroek’. Ruim 51% is bereid om een spijkerbroek te kopen die milieuvriendelijk is geproduceerd. Kleine kanttekening: mits deze wel betaalbaar blijft (zo vindt 77%).
Goedkoop is duurkoop
En daar ligt de crux. Want de meeste spijkerbroeken worden gemiddeld maar liefst € 33 euro te goedkoop ingekocht, waardoor onvoldoende aan gunstige productie- en milieuomstandigheden wordt voldaan. Winkeliers verkiezen ‘goedkoop’ boven ‘duurkoop’ in verband met hogere marges en de vraag van de klant – die het liefst een zo fijn mogelijk prijsje voor zijn nieuwe broek betaalt.
Struisvogeltactiek
Sowieso valt er nog veel winst te behalen. Twee derde van de Nederlanders heeft namelijk nog nooit van het fenomeen ‘duurzame spijkerbroek’ gehoord en van degenen die dat wel hebben, denkt 29% er gewoonweg liever niet aan. Een vorm van ontkenning, dus. Sterker nog, duurzaamheid is pas de vijfde reden in het lijstje met eisen die de klant bij de aanschaf van een nieuw product hanteert (na prijs, design, kwaliteit en merknaam).
Overheidsmaatregelen
Echter, klanten die goed geïnformeerd zijn, blijken best bereid om hun koopgedrag iets bij te sturen voor een groenere kledingindustrie. Maar in hoeverre is de consument alleen verantwoordelijk? 70% gelooft dat de overheid maatregelen moet nemen om duurzaamheid voorop te stellen. Bijvoorbeeld door het invoeren van een algemeen keurmerk dat helpt bij het maken van de keuze. Of een lager btw-tarief.
Hogere kwaliteit
Een belangrijk aspect van duurzaamheid is behalve de arbeidsomstandigheden en materiaalkeuze bovendien de houdbaarheid van het product. En daar zijn we steeds beter in. 56% van de consumenten geeft aan dat hij/zij langer met kledingstukken wil doen. Bijna 30% is hiervoor bereid om te investeren in betere kwaliteit. Bovendien: als iedereen zijn jeans twee keer zo lang draagt, minder vaak in de wasmachine gooit en meer let op kwaliteit in plaats van kwantiteit in de kledingkast, halveert dat de uiteindelijke aanslag op het milieu.