23/03/2023 | Leestijd 2 minuten

Funny facts: grappige verkopers scoren beter én humor op werk is gezond!

We nemen ons werk veel te serieus. Op een werkdag stressen we meer en lachen we minder dan wanneer we vrij zijn! Zonde, want een grapje met collega’s is niet alleen leuk, maar ook belangrijk, is wetenschappelijk bewezen. Ben Tiggelaar schreef erover in zijn nieuwste NRC-column, ‘Waarom we humor op het werk best wat serieuzer mogen nemen’.  

Funny facts: grappige verkopers scoren beter én humor op werk is gezond!

Humor verlaagt de druk

Als het druk is op werk, zijn we geneigd om veel zakelijker met onze collega’s communiceren. Terwijl dit juist het ideale moment is voor een luchtig grapje. Stel, er staat ineens een vrachtlading met pakketjes voor de deur op een hectische zaterdagmiddag. Een beetje humor haalt de druk van de ketel, schept een band en zorgt ervoor dat we minder stress ervaren. “Wel ja joh, wát een goede timing!”

Humor leidt tot succes

Teams die meer met elkaar lachen, lossen meer problemen op, voelen zich meer verbonden met elkaar en hebben meer zin om naar werk te gaan. Ze zijn creatiever, ervaren minder stress en kunnen beter omgaan met tegenslag. Dat ondervonden Jennifer Aaker, hoogleraar aan de prestigieuze Stanford University en consultant Naomi Bagdonas in de bestseller: ‘Humor, Seriously’.

Humor verkoopt

Ook een grappig feit: humor verkoopt! Klanten zijn bereid om meer te kopen en een hogere prijs te betalen als een verkoper grappig is.

‘Het is hier al een kermis!’

Je hoeft trouwens niet als een professionele cabaretier iedereen te vermaken met jouw hilariteit. Want we houden helemaal niet van voorbereide grapjes, zo blijkt. We geven juist de voorkeur aan grappige observaties van alledaagse gebeurtenissen. Zoals: “Goh, wat, leuk, een orgeldraaier in de straat! Alsof het hier al niet een kermis was vandaag.”

Zelfspot werkt goed

Tip: ga elkaar vooral niet belachelijk maken. Lach liever om jezelf! Zelfspot heeft succes. Onderzoek wijst uit dat medewerkers zich meer verbonden voelen met collega’s die zichzelf de maat durven te nemen. Zie ook het boek van de Nederlandse sociaal psycholoog Madelijn Strick met de lollige titel ‘Humor is Een van de Vier Pijlers Onder Het Universum (De Andere Drie Ben Ik Vergeten)’.

Oftewel: neem het leven niet te serieus. Het is immers maar tijdelijk.

Meer weten?

Wil jij op een leuke en succesvolle manier samenwerken met jullie team? Bestel hier het werkboekje “In 10 Stappen Naar een Gelukkig Team en Blije Klanten”

Meer info