Hélène is trots op VANILIA: ‘Ik wil dat de winkel er strak bijstaat!’
Modemerk VANILIA is zó Hollands, dat de broeken stevig genoeg worden gemaakt om kilometers te fietsen. De Nederlandse vrouw moet op haar wenken worden bediend met een elegante en duurzame kledingkast. Dat is de missie. Flex manager Hélène Ran (54) was al jarenlang fan van VANILIA, en nu werkt ze hier ook. Ze draagt graag bij aan de mooi opgeruimde winkels.
Duurzaamheid
“De organisatie van VANILIA zit zeker niet stil qua duurzaamheid. Zo zul je in de catalogus geen fotoshoots op exotische locaties voorbij zien komen. Verder heeft de organisatie de C02-uitstoot sinds 2013 met 50% verminderd, krijgen klanten de kans om ongedragen items in te leveren en wordt de kleding geproduceerd in ons eigen atelier in Turkije, met controle op de veilige en sociale werkomstandigheden. Ook vervoeren we de kleding in beschermhoezen die we maken van reststoffen, et cetera.”
Jeugdzorg
“Voor deze baan werkte ik in de jeugdzorg. Maar ik voelde me opgejaagd als ik thuiskwam, vanwege de crisissituaties en het vele reizen. Stiekem had ik me áltijd afgevraagd hoe het zou zijn om in een winkel te werken. VANILIA was mijn favoriet. En zo ging ik van de zware maatschappelijke problematiek naar de luchtige sfeer van een damesmodemerk: het is wel even de andere kant van het spectrum, ja. Toch zijn er parallellen. Beide functies draaien om het verhaal achter de mens.”
Zorgverlener
“Op veel momenten komt de begripvolle zorgverlener in mij naar boven. Toen er bijvoorbeeld een klant zó bang was om iets te passen, dat ze amper naar binnen durfde. Maar er zijn vooral blije momenten. Zoals toen een oma haar kleindochter op een nieuwe garderobe kwam trakteren. Wat een feestje!”
Barista-cursus
“Iedereen die begint met werken bij VANILIA doorloopt eerst een ‘onboardingsdag’, ofwel een rondleiding langs alle afdelingen op het hoofdkantoor in Wormerveer. Je krijgt zelfs een mini-barista-cursus: om een uitstekende cappuccino, latte of espresso te leren serveren. Toen ik net begon was dat nog niet zo. Maar ik voelde me alsnog meteen een vis in het water. Mede doordat we als team goed geïnformeerd worden. Bijvoorbeeld met handige videopresentaties van nieuwe collecties, en een coupeusetraining in het vermaak-atelier van VANILIA. Verder bezoek ik regelmatig een managementdag.”
Beveiligingslabels
“VANILIA is altijd spic en span. Het is toch heerlijk om de klant te woord te staan in een opgeruimde winkel waar alles netjes op maat hangt? Met luxe koffie. Ik vind alle klusjes leuk. Het enige klusje wat ik vervelend vind, is het bevestigen van beveiligingslabeltjes aan de kleding…”
Broeken
“Als ik één product zou moeten noemen waar ik trots op ben, is het de zwarte ‘tailored twill’. Of je nou maat 32 hebt of 46 hebt: die pantalon zit altijd mooi. Ik heb ‘m zelf al drie jaar.”
Evenementen
“Er is altijd wel wat te doen. Al helemaal tijdens een evenement zoals Linda. Koopzondag of Elle Smart Shopping Day. Dan worden de flessen wijn, bubbels, chocolaatjes en zoutjes opengetrokken en loopt iedereen door elkaar heen. Het samenspel met collega’s als team is dan extra belangrijk.”
Boetiekmanager
“Ik volg nu een opleiding voor boetiekmanager. Van oorsprong pak ik graag zelf verantwoordelijkheden op, maar nu moet ik leren delegeren.”
Nieuwsgierig
“Mocht ook nieuwsgierig zijn naar het werken in de retail, heb ik een tip: meld jezelf aan als oproepkracht. Dan kun je af en toe een dagje inspringen en het proberen. We hebben net een dame van 66 aangenomen op oproepbasis.”