03/03/2025 | Leestijd 4 minuten

Jessica: "Ik werk niet voor niets bij vanHaren - noem me gerust een schoenenjunkie!"

vanHaren vernieuwt de winkelbeleving met een frisse uitstraling en uitgebreide sportafdelingen vol topmerken als adidas, Nike en Puma. Daarnaast investeert het in een online leerschool, met de filosofie: hoe sterker de medewerkers, hoe sterker het bedrijf. Mede door die leerschool groeide Jessica van Langeveld (43) door tot filiaalmanager in Winkelcentrum Bisonspoor in Maarssen. Ze is dolgelukkig met Arthur, die ook in de retail werkt.

Jessica: "Ik werk niet voor niets bij vanHaren - noem me gerust een schoenenjunkie!"

Retail-gezin

"Achter deze sterke retail-man staat een sterke retail-vrouw, ja, haha, dat kun je wel zeggen. Dat mijn man Arthur en ik allebei hetzelfde beroep doen, heeft z'n voordelen. We begrijpen elkaar. Als één van ons plotseling op een vrije dag moet werken, begrijpen we dat. We hebben geen vaste werkdagen, maar dat houdt het spannend, haha! Gelukkig hebben we iedere zondag tijd om te spenderen aan ons samengestelde gezin."

De agressiviteitstraining vond ik misschien nog wel het meest interessant.

Altijd leren

“Bij de vanHaren Academy hebben we keuze uit tientallen trainingen en zelfs honderden ‘learning bites’. Zo kun je makkelijk doorgroeien. Zelf heb ik via een mbo-opleiding de stap gemaakt van verkoper naar filiaalmanager.”

Agressief

"De agressiviteitstraining vond ik misschien nog wel het meest interessant. Ik leerde rustig te blijven en samen met de klant een oplossing te zoeken. Vroeger raakte ik van boze klanten van slag, maar nu besef ik dat je niet iedereen tevreden kunt stellen. Het belangrijkste is kalm blijven en je best doen om te helpen."

Verlegen

"Het is prachtig om nieuwe medewerkers te zien groeien. Een verlegen jongen die klanten aanspreken spannend vond, loopt nu vol zelfvertrouwen door de winkel. Geweldig!"

Maatschappelijk

“Ik zeg altijd: ‘We zijn niet alleen verkoper. We zijn maatschappelijk werker.’ Klanten delen van alles, en niet elk gesprek hoeft een verkoopgesprek te zijn. Sommige komen wekelijks gewoon voor een praatje, en dat is minstens zo belangrijk!"

Schoenenjunkie

"Ik werk niet voor niets bij vanHaren—noem me gerust een schoenenjunkie, haha! Ik ben gek op schoenen voor mezelf, mijn man en de kinderen. In de winkel lachen we erom: 'Deze maand mag ik écht geen schoenen meer kopen!' waarna een collega roept: 'Nee, jij mag niks meer!' Zelfs een oude keukenkast heb ik omgetoverd tot schoenopslag. Tja, dit werk past gewoon bij me!"

Opletten

"Mijn collega’s zien me als open, geduldig en positief—gelukkig maar! Ik begroet elke klant, maar observeer eerst voordat ik inspring. Hoor ik twee vrouwen over een tas praten, vraag ik: ‘Zoekt u misschien deze?’”

Grenzen

"Wat ik vooral geleerd heb? Grenzen stellen. Ik ben gek op mijn werk en vroeger deed ik soms té veel, te snel. Jong, ambitieus, ik wilde doorgroeien in dit vak. Daardoor ben ik er een tijdje uit geweest. Nu weet ik: wat vandaag niet lukt, kan morgen. Dat probeer ik ook mijn team mee te geven. Retail is hectisch, maar met de juiste prioriteiten en een dosis plezier kom je een heel eind.”

Vertrouwenspersoon

“Voor nu blijf ik lekker in Maarssen, maar misschien in de toekomst… vertrouwenspersoon worden, bij vanHaren? Dat lijkt me wel wat! Dat is een speciale functie. Het lijkt me een mooie taak om een aanspreekpunt te worden voor collega’s.”

Meer weten?

Veel winkels hebben te maken met winkelcriminaliteit zoals, agressieve klanten, winkeldiefstal of een overval. Er zijn manieren om dit te voorkomen, of om er op de juiste manier mee om te gaan. Wil je zelf aan de slag gaan? Bekijk hieronder gratis online trainingen om agressie, diefstal of een overval te voorkomen.

Meer info