Wordt betalen voor retouren het nieuwe normaal?
De tijd van onbeperkt pakketjes bestellen en gratis retourneren lijkt voorbij. Er zijn steeds meer webwinkels die retourkosten in rekening brengen. Denk aan grote modeketens als ZARA, H&M, sinds dit voorjaar ook Wehkamp, en ook bij Bol.com betaal je voor je retour. Toch is het niet zo gek, de verwerking van een retour kost een webwinkel namelijk al gauw tussen de € 10 en € 15 per pakket, schrijft Lene Makkink in een artikel op de website van RTL Nieuws.
Er zijn verschillende redenen waarom webshops ervoor kiezen om retourkosten in rekening te brengen. Voor Wehkamp was het om de enorme berg geretourneerde producten, vijftigduizend per dag, in te perken. Het grootste deel van deze retouren komt van een vrij kleine groep klanten die veel artikelen bestelt, maar ook veel terugstuurt. “Op de afdeling retouren van Wehkamp werken 150 mensen om dag in, dag uit de vijftigduizend retouritems te verwerken. Ter vergelijking: om per jaar elf miljoen pakketjes te versturen, hebben we 28 mensen nodig”, zegt Graham Harris, ceo van Wehkamp, in een artikel van het Algemeen Dagblad.
Maatschappeljike impact
Door retourkosten in rekening te brengen, kunnen webshops een deel van de kosten van retourpakketten dekken. Veel webshops hopen ook dat klanten door de retourkosten bewuster worden van hun aankopen, zodat zij minder geneigd zijn om producten zonder goede reden te retourneren. De retourkosten die Wehkamp sinds kort vraagt, bedragen € 0,50 per artikel.
"Met de symbolische kosten wil Wehkamp haar klanten wijzen op de maatschappelijke impact van de goederenstroom", Aldus een woordvoerder tegen RTL Nieuws. Wehkamp hoopt het aantal retourneringen ook terug te dringen met technische hulpmiddelen. Zo kunnen klanten gebruikmaken van de 'fit finder', een systeem dat helpt bij het vinden van de juiste maat.
Nieuwe normaal?
Wordt betalen voor retouren dan echt het nieuwe normaal? Dat zullen consumenten zich ongetwijfeld afvragen. Walther Ploos van Amstel, lector citylogstiek zegt hierover: “Jarenlang ging het de winkels om groei. Iedere klant is er weer één. Die groei is weg, merken veel winkelketens. Dan kun je op twee manieren geld verdienen. Door de prijs van producten te verlagen of door kosten verlagen”. Dat laatste is lastig omdat pakketjes verzenden alleen maar duurder wordt, en ook andere kosten zoals loonkosten en magazijnopslag stijgen. Als je de kosten voor je bedrijf wilt verlagen, dan zul je de kosten voor de retourzendingen moeten doorrekenen aan de consument, concludeert Ploos.
Bron: RTL Nieuws, Algemeen Dagblad